Logo
12 februari, 2020

Rekommendationer hemstädning och lokalvård

När man köper städtjänster vill man ha rekommendationer till en bra leverantör. Här är 5 st rekommendationer som kunder håller högt när man ska köpa städtjänster:

  1. En granne rekommenderar sin städfirma
  2. En personlig vän med samma värderingar rekommenderar en städtjänst
  3. En kontakt på Facebook rekommenderar som svar på en fråga i en grupp.
  4. RECO, Trustpilot, Facebook och Googles rekommendationssystem med många röster om städbolaget.
  5. Namnsatt intygande om tjänsten som kan valideras med kundens namn, bild och område.

När det gäller tillit på rekommendationstjänsterna, är det viktigt med följande:

  1. Autentiska bekräftade användare bakom varje betyg med säkerhet från rekommendationslevantören.
  2. En volym av betyg från olika användare – större än en potentiell släkt eller kompiskrets.
  3. Riktiga åsikter högt och lågt om en städleverantör ger städleverantören högre autencitet. Självklart har någon kollega haft en dålig dag.
  4. Hur städfirman bemöter rekommendationen om deras städning. Hur är kontakten, personligheten och förmågan att skapa lösningar så att kunden blir nöjd när det gått fel på dagens uppdrag.
  5. Historiken – hur fick dom rekommendationer senaste åren? Hade dom en svacka, är dom bättre eller sämre nu?

Vad ska man då leta efter i rekommendationer av hemstädningen hemma?

  1.  Värderingar – Omfattas städarna av kollektivavtal? I denna bransch är kollektivavtal viktigt, inte bara i lön, utan även hur man schemalägger obetald och betald tid.
  2. Tjänst eller Person. Vill du att det ska levereras ett rent hem som en tjänst, eller vill du ha samma person? Är det viktigare att din person kommer, eller vill du att ett team kan hantera uppdraget på personligt sätt.
  3. Prismässigt – sitter ihop med värderingar. Med kollektivavtal är du säker på att städpersonalen har kollektivavtalad lön (ca 21000 för en heltid 2019), men du betalar för det också.
  4. Språk – Kan du prata med städaren, eller bara med kontoret?
  5. Miljö – finns en miljöplan eller certifikat? Svanenmärkning av produkter, men även av tjänsten som levereras. Andra miljösystem är CMAS eller ISO14000.
  6. Ordning och reda – Ju större bolaget blir desto mer ordning blir det, men det är svårt att kännas sig unik bland 10 000 kunder.
  7. Fackkunskap – har dom erfarenhet av städning?
  8. Service – hur profilerar dom sig. Billigt eller premium ger olika möjligheter till flexibilitet i tjänsten. Billiga tjänster, måste ofta hålla hårdare på gränserna.

Dessa och många andra kriterier leder fram till ett beslut som är förankrat med sin önskade drömleverantör av hemstädning i Stockholm och Norrtälje.

 

Certifikat

di